fredag 6 mars 2009







Nu har jag äntligen fått göra min detox müsli och jag kan inte säga att den vart mer än super bra! Jag älskar den! Haha, Jag ska skriva upp receptet för den är värd att göra verkligen. Man behöver inte ens ha den i ungnen jag tyckte den smakade lika god när den var som en smet också!






  • 1 plåt
  • 1 äpple
  • skalet av en apelsin (glöm inte att tvätta den innan)
  • 5 torkade dadlar (fast jag hade ungefär 1 ½ dl russin istället)
  • 3 msk honung
  • 1 tsk kanel (rekomenderar typ 3 msk mycket bättre smak)
  • 1 dl solrosfrön
  • 1 dl mandel
  • 1 dl paranötter
  • 1 dl hasselnötter
  • 1 dl pumpafrön
  • ½ dl linfrön
  • ½ msk solrosolja



Sätt ungnen på 125 c. Skär äpplet i bitar. Lägg äpple, rivet apelsinskal, dadlar(el. russin), honung, kanel och solrosfrön i en matberedare och mixa i någon minut. Lägg massan i en stor skål. Lägg mandlar, paranötter och hasselnötter i mat beredaren och mixa hastigt i några sekunder. Det ska vara grova bitar. Blanda pumpafrön, solrosfrön och linfrön med massan. Smörj en ungsplåt med solrosolja(eller ta bakplåts papper som jag gjorde), bred ut blandningen och platta till. Sen står det att den ska vara i ugnen i 8-10 timmar men jag vet inte riktigt, Jag hade min i, i ungefär 1- 1½ timme men kolla nogrannt så den inte bränns vid. När den är hård tar man ut den och bryter den i bitar! :) Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar